تاتو آرتیست ها

مصاحبه با تاتو کار معروف فرانک کاریلو Frank Carilho

فرانک کاریلو، تاتو کار معروف در سال گذشته در تورنتو زندگی و کار می کرد. او به دلیل کارش به طرز شگفت انگیزی مورد توجه قرار گرفته بود که البته لیاقتش را داشت. طراحی هایی با جوهر های مشکی، حیوانات اثیری، طرح های مذهبی پیچ خورده، دیگر آثار تیره و تاریکی که او به شکل انسان در می آورد، از هنر های او محسوب می‌شود. برای رسیدن به زیبایی شناسی منحصر به فرد خود تلاش بسیاری کرده است. با به چالش کشیدن قوانین آزادی هنری، کار او هم چنان در حال تکامل است تمرکز خود را روی انجمن Art tattoo Montreal گذاشت، تاتو هایی با مقیاس بسیار بیشتر انجام داد. همین طرح آستین پر زرق و برق را در اینجا می بینید.

طرح هنری تاتو کار معروف فرانک کاریلو

قبل از این که او آخرین طرح خود را آغاز کند، سوالاتی در مورد هنر او پرسیدیم، تاتو بدون قاعده و اصول به چه معناست و این که چه توصیه هایی برای هنرمندان مشتاق در این زمینه دارد.

شما برزیلی هستید اما زادگاه خود را پرتقال معرفی کردید و تمام این سال ها در Chronic Ink تورنتو کار کردید. چه زمانی به کانادا آمدید و چه چیزی شما را به اینجا کشانده است؟

آگوست سال پیش بود که من به کانادا آمدم. ابتدا به مدت یک ماه و نیم به عنوان مهمان در Chronic Ink کار کردم اما بعد خود من هم از محیط استودیو بسیار خوشم آمد. افراد حاضر در اینجا بسیار دلچسب هستند، هنگامی که من به اینجا آمدم کمی مشکلات شخصی در زندگی ام داشتم، منظورم مشکلات عاطفی است، برای همین سعی کردم کار متفاوتی انجام دهم. تصمیم گرفتم پرتقال را ترک کنم تا خاطراتم را فراموش کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتم یک کار جدید انجام دهم، شانس این که به Chronic Ink بیایم را داشتم. نمی‌توانستم انگلیسی صحبت کنم اما به نظرم بسیار جالب آمد که در کشوری به غیر از کشور خودم آن هم به تنهایی کار کنم …. این داستان من بود.

تجربه شما از زندگی و کار در کانادا به عنوان یک تاتو کار چطور بوده است ؟

واقعاً خوب بود. زندگی تاتو کار ها خیلی خوب است. بهترین شغل در جهان است. شما تاتو را دوست دارید، با عشق انجام می دهید، می توانید از آن پول در بیاورید که این بهترین قسمت قضیه هست. بسیاری از هنرمند ها وقتی که محبوب می شوند با شرایط بسیار خوبی روبرو می شوند؛ چون به سفرهای مختلفی می روند. اما من تاتو کار های بسیار به نام و معروفی را می شناسم که علاقه زیادی به سفر کردن ندارند.

خود من از سفر کردن بسیار لذت می برم. در ابتدا آدم بسیار درون گرایی بودم، سعی کردم ذهنیتم را در مورد سفر کردن تغییر دهم و الان حس بسیار خوبی دارم. ما بهترین شغل دنیا را داریم، هنگامی که سفر می کنید با آدم های متفاوتی آشنا می شوید، پول در می آورید، هنر خلق می کنید، دیگران را خوشحال می کنید، افراد دیگر را ملاقات می کنید، دوست پیدا می کنید و با فرهنگ های مختلف آشنا می شوید.

در مصاحبه قبلی شما در مورد چگونگی کشف سبک و سیاق خود صحبت کردید، گفتید که سبک تاتو زدن شما طراحی آزاد و بدون قانون و قاعده است، این را چگونه تعریف می کنید ؟

سوال بسیار خوبی پرسیدید. وقتی من به عنوان تاتو کار حرف از بی قاعده بودن می زنم برخی به من می خندند اما آن طور که آن ها فکر می‌کنند نیست. هنگامی که شروع به تاتو زدن می کنید، باید برای خود قواعدی داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است شما فقط سوزن هایی برای تاتو های خطی داشته باشید یا فقط سوزن سایه زدن و یا پر کردن داشته باشید. شما این را می دانید پس باید برای همان سوزن‌ها برنامه ریزی کنید و طرح خود را بزنید. می گویید این سوزن مخصوص طرح خطی است و با آن طرح خطی می کشید. سوزن مخصوص پر کردن است و با آن فقط طرح های خود را پر می کنید. وقتی که می گویم من هیچ قاعده ای ندارم، به این خاطر است این راه را این گونه آموختم اما با تجربه تصمیم به تغییر آن گرفتم. من با سوزن های مخصوص پر کردن طرح های خطی می کشم. این دلیل است که می گویم هیچ قانونی ندارم و آزادانه طراحی می کنم، منظورم از بی قانونی همین است. وقتی یک طرح را به مشتری نشان می‌دادم همیشه می گفتم که کار من رندوم است. وقتی چیزی را طراحی می کردم در موردش فکر می کردم که این طرح روی بدن چگونه خواهد شد. وقتی شروع به تاتو زدن می کنید، همه چیز تغییر می کند، ایده های جدیدی به سراغتان می آید، چطور می‌توانید آن را اجرا نکنید؟ وقتی که مشتریان طرح را به عهده من می‌گذارند، بسیار خوشحال می شوم. می‌دانم که سبک و استایل من را کاملاً می شناسند و به آن اعتماد دارند. طرح را به آن ها نشان می دهم و شروع به کار می کنم. در حالی که طرح را روی استنسیل اجرا می کنم باز هم ایده های جدیدی به ذهنم می‌رسد و به طرح اضافه می‌کنم.

منظور من از بی قاعده و قانون همین است. همین آزادی بیش از حد من در کارم است. من با سوزن ها قانونی ندارم. برای همین هم می‌توانم افکت های زیادی روی طرحم اجرا کنم. طراحی های من بیشتر شبیه نقاشی هستند، افراد در نقاشی هایشان سبک‌های متفاوتی دارند. هنگامی که کشیدن را یاد می‌گیرید برای خود قوانینی وضع می کنید اما در طول زمان تغییر می کنید و راه خود را پیدا خواهید کرد. این به معنای بهتر یا بدتر بودن کار اصلی نیست. به همین دلیل هم می‌گویم من پایبند قانون خاصی نیستم چون راه و روش خودم را پیدا کردم.

به دلیل سبک خاص نا منظمی که دارید، رابطه ‌تان با مشتری‌ها چطور است ؟ احساس می کنم که آن ها به شما اعتماد دارند درست است؟

در ابتدا بسیار سخت بود. به نظرم همه تاتو کار ها این مشکل را داشتند. کار کردن با مردم مشکل است. شما نظرات خاص خودتان را دارید، او با افراد نظرات مخالف با شما را دارند. هنگامی که من می خواستم با سبک منحصر به فرد خودم شناخته شوم، مردم بسیار استقبال کردند. در مورد کارهای من چیزهایی خوانده بودند، به همین دلیل با آمادگی سمت من می آمدند. مشتریان من مثل خریدار ها هستند: واقعاً می‌خواهند چیزی را از من بخرند. آزادی بیشتری به من می‌دهند و من از این بابت بسیار خوشحالم.

سبک و سیاق تاتو زدن فرانک کاریلو

تا جایی که من می‌دانم، بیشتر تاتو کار ها از طرح های خطی شروع کردند، با توجه به این که طرح های شما شبیه به نقاشی هستند، آیا می توانید به ما بگویید از کجا شروع کردید ؟

سعی کردم به این موضوع توجه کنم، چون مردم در مورد پروسه انجام کار و سوزن ها از من سوال می‌کردند. سعی کردم که در روند تاتو زدن واقع گرایانه عمل می کنم. به این دلیل که آخرین سبکی که امتحانش کردم واقع گرایانه بود. یک سال و نیم تا دو سال تاتو های مشکی و خاکستری طراحی می‌کردم و واقعا” آن ها را دوست داشتم. من مرحله به مرحله تاتو می زنم. همه ی طرح ها را خطی نمی کشم چون در این صورت ذهنم محدود خواهد شد.

موضوعات مورد علاقه شما برای تاتو زدن چیست؟

عاشق حیوانات هستم. ترکیب چیزهای غیر عادی را هم خیلی دوست دارم. من کار کردن با رنگ مشکی را بسیار می پسندم. رنگ مشکی نمایانگر چیزهای تیره است مثلاً چشم های مشکی همراه با سایه می تواند نمایانگر یک چیز ترسناک باشد و من این را دوست دارم. من دوست دارم جمجمه تاتو کنم و از تاتو کار هایی که کشیدن جمجمه را دوست دارند خوشم می آید. دوست دارم چیز های درهم بکشم، کشیدن چیز های غیر عادی را دوست دارم مثلا” تصور ذهنی که از دین و مذهب دارم اما آدم مذهبی نیستم. به همین دلیل افراد بسیاری از این موضوع گلایه می‌کنند که چرا عیسی مسیح را وارونه تاتو می کنم! این کار را فقط یک دیوانه انجام می دهد اما من عاشق آن هستم.

موضوعات مورد علاقه تاتو کار فرانک کاریلو برای تاتو زدن

شما طرفدار رنگ مشکی نقره ای هستید، به نظرتان چه چیزی آن را منحصر به فرد می کند ؟

رنگ مشکی نقره ای، یک مشکی فوق العاده است؛ به همین دلیل کار کردن با آن را بسیار دوست دارم. من از یک رنگ مشکی گیاهی استفاده می کنم که برای بدن مفید است.

شما به افرادی که فکر می‌کردند تاتو کار ها زندگی پر زرق و برق دارند، نشان دادید که تا ساعت ۱۱ شب در حال کار کردن هستید، درباره فداکاری ها و مشکلاتی که در این صنعت با آن ها روبرو می شوید برای ما توضیح دهید؟

در دنیای تاتو ، ما هنرمندان بسیار درخشانی داریم مثل تاتو کار  بیانسه، اما اصلا” مورد پسند من نیست. به من می گویند اگر می خواهید موفق شوید سعی کنید مثل تاتو کار جاستین بیبر باشید. سراغ من می‌آیند تا به من سلام کنند و خسته نباشید بگویند اما من خودم را زیاد درگیر نمی کنم.

اما امروز زندگی حرفه ای من بسیار بسیار عالی است. باز هم سعی می‌کنم بسیار با احتیاط عمل کنم، چون از فردای خود خبر ندارم. اگر روزی برسد که صنعت تاتو دیگر طرفدار نداشته باشد من به گذشته باز می گردم و طرح تاتو می کشم، چون عاشق این کار هستم. بسیاری از افرادی که در این حرفه هستند اگر اتفاق بیفتد، نا امید می شوند و تاثیر بسیار بدی روی آن ها خواهد گذاشت. به این دلیل من سعی می کنم با احتیاط عمل کنم.

در مورد این که تا دیر وقت کار می کنم باید بگویم، به نظر من وقتی شما عاشق کاری هستید که انجام می‌دهید، خسته نمی شوید. مهم نیست چه کاری باشد، من عاشق کارم هستم. همیشه سعی می کنم بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهم، بهترین خودم باشم، چون از دیدن نتیجه کارم لذت می برم. گاهی اوقات به خودم افتخار می کنم. برای همین همیشه بهترین خودم را عرضه می‌کنم. به این موضوع اعتقاد دارم که شما وقتی می توانید بهترین باشید که سطح خود را بالا ببرید و سخت کار کنید. من هم سخت کار می کنم و این کلید موفقیت است. برخی افراد فکر می‌کنند کار آسانی است اما در حقیقت آن ها نمی دانند که تو از کجا آمده ای. ده سال است که من تاتو می زنم، از سال ۲۰۰۷ شروع کردم. بسیاری از اطرافیانم زندگی من را می دانند و این را هم می دانند که اصلاً برای من آسان نبود. من در لحظه زندگی می کنم، مردم در مورد کار های من صحبت می کنند و این واقعاً خوشحال کننده است اما این باعث نمی شود که من تنبل شوم یا نگرشم را تغییر دهم.

سبک و سیاق تاتو کار معروف فرانک کاریلو

چه توصیه‌ای برای جوانان مشتاقی که می خواهند در این عرصه قدم بگذارند دارید ؟

شروع به کار کنند. اگر تاتو کردن را دوست دارند در راستای آن دست به هر کاری بزنند. این را بر اثر تجربه می‌گویم. افراد می گویند: من می خواهم تاتو کار شوم، می خواهم تاتو های رئالیستی طراحی کنم، دوست دارم از جوهر مشکی استفاده کنم، چون همه مردم مشکی را می پسندند. در جواب می گویم: برای برخی افراد جواب می‌دهد اما به نظر من به طور کلی فقط اقدام به تاتو زدن کنید. مهم این نیست که از قبل طراحی شده باشد یا قطعه ای مهم را تاتو کنید. یک روزی اگر کاری متفاوت از دیگران انجام دهید همه چیزهایی که یاد گرفتید را با چیزهایی مثل استایل ژاپنی، تاتوی رئال، یا تاتو های سنتی؛ ترکیب کنید و ایده نو خلق کنید. به همین دلیل به نظر من رمز موفقیت فقط این است که شروع به تاتو زدن کنید و تلاش کنید و تلاش کنید و تلاش کنید. همین و بس!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *