مراقبت های تاتو

مواردی که باید قبل از تاتو زدن بدانید

مردم به دلایل مختلف تاتو انجام می‌دهند. اگر در نظر دارید یک تاتو روی بدن خود داشته باشید، لطفا” این مسائل مربوط به سلامتی و ایمنی را قبل از تاتو زدن در ذهن حفظ کنید.

نگرانی‌های ایمنی در تاتو زدن :

تاتو زدن پوست ممکن است باعث خونریزی شود. آن‌ها گاهی باعث ایجاد زخم‌های باز و عفونت می‌شوند. عفونت‌های محل ممکن است باعث دفرمیتی دائمی، اسکار، بیماری شدید و حتی مرگ شوند. پوست آلوده به ارگانیسم‌های مقاوم مثل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین ( MRSA ) می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سوزن ها و سایر تجهیزات مورد استفاده در خطر آلودگی و بیماری هستند. اگر تجهیزات جدید نباشند یا به درستی استریلیزه نشده باشند، یا اگر از دستورالعمل‌های بهداشتی مناسب دنبال نشوند، بیماری‌های منتقله از راه خون مانند هپاتیت B و C که ممکن است منجر به آسیب کبدی مادام العمر و سرطان کبد شود، ممکن است منتقل شود.

یکی از نگرانی‌ها در مورد تاتو، رنگ مورد استفاده ی آن است. بسیاری از رنگ‌ های مخصوص تاتو از فلز ساخته می‌شوند و می‌توانند باعث ناراحتی‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک شوند. واکنش‌های آلرژیک را فقط می توان با حذف قسمت‌هایی از آن که باعث تحریک می‌شوند، برطرف کرد. اما باز هم ممکن است این ناحیه خارش داشته باشد. اثر سرطان‌زایی احتمالی رنگ‌ها به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است.

نگرانی های قبل از تاتو زدن

برای تاتو زدن دنبال یک مکان امن بگردید:

اگر می خواهید تاتو بزنید، تاتو آرتیست و یا سالنی پیدا کنید که استاندارد ها و مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند تا ریسک به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

  • کارکنان و سالن مربوطه باید بسیار تمیز باشد. و نواحی جداگانه ای برای تاتو داشته باشد.
  • سالن باید از یک اتوکلاو ( تجهیزات مورد استفاده برای استریل کردن وسایل ) استفاده کند. اگر سالنی اتوکلاو نداشته باشد؛ پیشنهاد می شود که تاتو در آنجا انجام ندهید.
  • سوزن ها و دیگر “اجسام تیز” فقط باید یک ‌بار استفاده شوند و باید قبل از تاتو در مقابل شما ( از بسته‌های تکی ) باز شوند.
  • کارکنان باید در طول هر تاتو دستکش‌های پلاستیکی جدید بپوشند.
  • ضد عفونی کردن دستگاه تاتو نیز امری بسیار مهم است.
  • رنگ تاتو باید در تشتک رنگ مخصوص قرار داده شود و سپس اضافات آن بیرون ریخته شود. رنگ هرگز نباید مستقیما” از شیشه منبع اصلی مورد استفاده قرار گیرد یا به آن بطری برگردانده شود!
  • در مورد دستورالعمل تاتو زدن از تاتو آرتیست خود سوال بپرسید. اینکه پروسه چقدر طول می کشد یا از آن ها بخواهید نمونه ای از کارهایشان را به شما نشان دهند.
  • اگر در سالنی رفتید که احساس راحتی نمی کنید خیلی سریع و راحت آنجا را ترک کنید. احساس راحتی شماست که باعث رضایت شما از کار می شود.​

مراقبت از تاتو : ​

تاتو ها چند هفته طول می کشد تا بهبود پیدا کنند. ممکن است زخم ایجاد شود، ممکن است خارش زیادی داشت باشید؛ اما سعی کنید نه آن ها را بخارانید نه زخم ها را از پوستتان جدا کنید. به توصیه های تاتو آرتیست خود گوش کنید و در شرایط ضروری با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

  • صبح روز بعد از تاتو زدن، بانداژ خود را به آرامی بردارید.
  • ​در طول فرآیند التیام، به آرامی ناحیه ی تاتو را با یک صابون ضد باکتریایی ملایم بشویید. با حوله روی پوستتان نمالید بلکه با ضربه های ملایم آن را خشک کنید. از لایه نازکی از پماد یا لوسیون ها استفاده کنید تا زخم‌های دلمه شده کمی نرم تر شوند. از پماد هایی مانند ویتامین E، ویتامین آ د، روغن درخت چای و یا محصول های توصیه‌شده توسط تاتو آرتیست خود استفاده کنید. بعد از التیام  کامل، یک لوسیون پوستی مرطوب برای سالم نگه داشتن آن استفاده کنید.

مراقبت بعد از تاتو زدن

  • داخل وان حمام نکنید و تا التیام کامل زخم ها شنا نکنید.
  • نور خورشید تاتو را خراب خواهد کرد؛ از یک ضد آفتاب با اس پی اف مناسب برای حفاظت از پوستتان استفاده کنید.

ریموو تاتو : ​

ریموو تاتو بهتر است توسط متخصص پوست و یا جراح پلاستیک صورت گیرد. نتایج بسیار متغیر بوده و فرآیند می‌تواند گران باشد. اگر قصد تاتو زدن دارید، سعی کنید طرح دلخواهی پیدا کنید تا مادام العمر روی بدنتان بماند. ​

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنید:

اگر شما به عفونت مشکوک هستید، یک متخصص پوست را ملاقات کنید؛ چون عفونت درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلات بیشتر شود. علائم عفونت تاتو شامل قرمزی و سوزش بیش از حد است، سوزشی  که همراه با ورم است و دیر التیام پیدا می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *